Three possible meanings for art at school

Authors

  • Graciela Fernández Troiano Facultad de Bellas Artes de la Universidad Nacional de La Plata, Argentina.

DOI:

https://doi.org/10.35362/rie520573

Keywords:

art as a proposition with meaning, meaning construction, construction of artistic knowledge, language, image production, social semiosis

Abstract

Based on the observation of several educative institutions in the city of La Plata3, we will reflect on three different possible meanings which are used to construct the idea of art and of artistic education at school, and we will analyze their relationship to what happens in an art class.
The representations that were analyzed are, firstly, art as an expression of hidden inner world that is waiting to come out, as an innate skill: the talented student is the one that can produce a naturalistic image; art is not an object of the learning teaching process.
The second representation to be analyzed considers art as practical use of theoretical classifications on form, color and composition as universal, true and unquestionable concepts; the teacher as a container of information that usually gives a lecture; and students as image producers that can respond to what has been explained.
The third and last conception is art as a language, i.e. as construction of images and as a part of a production process that includes research, production and reflection stages.
The theoretical work frame is a product of postmodern conceptions, with contributions of social semiosis, accepting the concepts of language, text and intertext, a choice that excludes many other possible choices.
Artistic education considers the student’s previous knowledge, his or her interests, and from that point, broadens to other artistic texts. Moreover, it is concerned with teaching artistic operations that take part in the concerns of current art and that consider past and present productions from different societies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Graciela Fernández Troiano, Facultad de Bellas Artes de la Universidad Nacional de La Plata, Argentina.

Profesora adscripta a la cátedra Didáctica Especial y Práctica de la Enseñanza de la Facultad de Bellas Artes de la Universidad Nacional de La Plata, Argentina.

References

Araujo, Sonia (2006). Docencia y enseñanza. Una introducción a la didáctica. Buenos Aires: Universidad Nacional de Quilmes.

Barreiros, Raúl (2007). «Imagen: aquello de lo que estoy excluido», en Revista Electrónica del Área de Crítica de Arte del Instituto Universitario Nacional del Arte (iuna), n.º 3. Disponible en: <http://www.iuna.edu.ar/institucional/publicaciones/pdf/20071201-critica-nro-3.pdf>.

Barreiros, Raúl (2008). «De las escrituras y las antigrafías», en Revista Electrónica del Área de Crítica de Arte del iuna, n.º 4. Disponible en: <http://www.iuna.edu.ar/institucional/publicaciones/pdf/20080401-critica-nro-4.pdf>.

Barthes, Roland (2005). «El mito, hoy», en Mitologías. Buenos Aires: Siglo XXI.

Benjamín, Walter (1989). «La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica», en Walter Benjamín, Discursos Interrumpidos I, Buenos Aires: Taurus, Disponible en: <http://www.cholonautas.edu.pe/modulo/upload/Benjamin1.pdf>.

Buenfil Burgos, Rosa Nidia (1992). El debate sobre el sujeto en el discurso marxista: notas críticas sobre el reduccionismo de clase y educación. Tesis de maestría die 12. México: Departamento de Investigaciones Educativas – Centro de Investigación y de Estudios Avanzados (die-Cinvestav).

Calabrese, Omar (1994). La era neobarroca. Madrid: Cátedra.

Da Silva, Tomaz Tadeu (2001). Espacios de identidad. Nuevas visiones sobre el currículo. Barcelona: Octaedro.

Ducrot, Oswald y Todorov, Tzvetan (2003). Diccionario enciclopédico de las ciencias del lenguaje. Buenos Aires: Siglo XXI.

Goodman, Nelson (1990). Maneras de hacer mundos. Madrid: Visor.

Nicastro, Sandra (2006). Revisitar la mirada sobre la escuela. Exploraciones acerca de lo ya sabido. Buenos Aires: Homo Sapiens.

Rorty, Richard (1996). Contingencia, ironía y solidaridad. Barcelona: Paidós.

Rorty, Richard (2000). El pragmatismo, una versión. Antiautoritarismo en epistemología y ética. Barcelona: Ariel.

Steimberg, Oscar (2005). Semiótica de los medios masivos. El pasaje a los medios de los géneros populares. Buenos Aires: Atuel.

Verón, Eliseo (2004). La semiosis social. Barcelona: Gedisa.

How to Cite

Fernández Troiano, G. (2010). Three possible meanings for art at school. Iberoamerican Journal of Education, 52, 23–41. https://doi.org/10.35362/rie520573

Published

2010-01-01

Issue

Section

Monograph articles