The use of digital games in the development of phonological awareness in the literacy process: interventions in the school context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35362/rie8514110

Keywords:

digital games; literacy; phonological awareness; school context

Abstract

This study aims to evaluate the contributions of the use of digital games for the development of phonological awareness of children with difficulties in the process of literacy. The research methodology used was quasi experimental with quantitative and qualitative approaches. Participated in this research 14 students with school difficulties of the third and fourth year of elementary school in two public schools in the city of Florianópolis,  Brazil's South Region. Data collection occurred through the application of the tests - School Performance Test (TDE) and Phonological Awareness: Sequential Assessment Instrument (CONFIAS), conducting interviews with teachers and observation notes. The intervention took place over a period of two months, with a total of 12 hours. The students were followed up using the participant observation protocol that noted their behavior during the intervention. The information collected was organized and systematized, showing that the use of digital games at school contributed to the students' literacy process. It is concluded that the use of digital games provides a significant experience for the process of literacy in the school context.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adams, M.J., Foorman, B.R., Lundberg, I. & Beeler, T.R.C. (2006). Consciência fonológica em crianças pequenas. Porto Alegre: Artmed.

Alves, L. & Coutinho, I. de J. (Orgs.). (2016). Jogos Digitais e aprendizagem: Fundamentos para uma prática baseada em evidências. Campinas: Papirus.

Azenha, M.G. (1996). Imagens e letras: os possíveis acordos de Ferreiro e Luria. São Paulo: Ática.

Batista, A.A.G., Silva C.S.R., Bregunci, M.G., Castanheira M.L. & Monteiro. S.M. (2012). Alfabetização e letramento: questões sobre avaliação. En Secretaria de Educação Básica. Pró-Letramento: Programa de formação continuada de professores dos anos/séries iniciais do ensino fundamental: alfabetização e linguagem. (pp. 1-50) (2). Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica.

Bentzen, W.R. (2013). Guia para observação e registro do comportamento infantil. São Paulo: Cengage Learning.

Boler, S. & Kapp, K. (2018). Jogar para aprender: tudo o que você precisa saber sobre o design de jogos de aprendizagens eficazes. São Paulo: DVS.

Capovilla, F.C. & Capovilla, A.G.S. (2002). Problemas de Aquisição de Leitura e Escrita: Efeitos de Déficit de Discriminação Fonológica, Velocidade de Processamento e Memória Fonológica. Estudos e Pesquisas em Psicologia, 2 (1), 26-50. Recuperado de https://bit.ly/3rU9uyS.

Coutinho, C.P. (2018) Metodologia de investigação em ciências sociais e humanas: teoria e prática. Almedina.

Creswell, J.W. (2007). Projeto de Pesquisa: Métodos, qualitativo, quantitativo e misto. Artmed.

Dancey, C.P. & Reidy, J. (2019). Variáveis e delineamento de pesquisa. En C. P. Dancey & J. Reidy Estatística sem matemática para psicologia (pp. 1-23). Porto Alegre:Penso.

Dehaene, S. (2012). Os neurônios da Leitura: como a ciência explica nossa capacidade de ler. Porto Alegre: Penso.

Espírito-Santo, H. & Daniel, F. (2017). Calcular e Apresentar Tamanhos do Efeito em Trabalhos Científicos: as Limitações do P< 0, 05 na Análise de Diferenças de Médias de dois grupos. Revista Portuguesa de Investigação Comportamental e Social, 1(1), 3-16. Recuperado de http://bit.ly/3ni3753

Ferreiro, E. & Teberosky, A. (1999). A evolução da escrita. En E. Ferreiro & A. Teberosky Psicogênese da língua escrita (pp.191-257). Artmed.

Gil, A.C. (2002). Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas.

Instituto Paulo Montenegro (2018). Indicador de analfabetismo funcional – INAF: Estudo especial sobre analfabetismo e mundo do trabalho. São Paulo: Instituto Paulo Montenegro. https://bit.ly/2XeZthy

Jamshidifarsani, H., Garbaya, S., Lim, T., Blazevic P. & Ritchie, J. M. (2019). Technology-based reading intervention programs for elementary grades: An analytical review. Computers & Education, 128, 427-451. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2018.10.003.

Kulju, P. & Mäkinen, M. (2019). Phonological strategies and peer scaffolding in digital literacy game-playing sessions in a Finnish pre-primary class. Journal of Early Childhood Literacy, 1-23. https://doi.org/10.1177/1468798419838576

Lamprecht, R.R. (Org.) (2009). Consciência dos Sons da Língua: Subsídios teóricos e práticos para alfabetizadores, fonoaudiólogos e professores de língua inglesa. Porto Alegre: Edipucrs.

Lüdke, M. & André, M.E.D. (1986). Métodos de coleta de dados: observação, entrevista e análise documental. En M. Lüdke & M. E. D. André. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas (pp. 25-44). São Paulo: Epu.

Maluf, M.R. & Barrera, S.D. (1997). Consciência fonológica e linguagem escrita em pré-escolares. Psicologia: Reflexão e Crítica, 10(1), 125-145. Recuperado de http://bit.ly/3rP5cZP

Mcgonigal, J. (2012). A realidade em jogo. Rio de Janeiro: Bestseller.

Merriam, S.B. & Tisdell, E.J. (2016). Dealing with validity, reliability, and ethics. En S. B. Merriam & E. J. Tisdell. Qualitative research: a guide to design and implementation. A guide to design and implementation. (pp. 237-266). Hoboken:Jossey-Bass.

Moojen, S. (Coord.) (2011). CONFIAS: Consciência Fonológica: Instrumento de Avaliação Sequencial. São Paulo: Casa do Psicólogo.

Morais, J. (2013). Criar leitores: Para professores e educadores. Barueri: Manole.

Pérez-Gómes, Á.I. (2015). Educação na era digital: a escola educativa. Porto Alegre: Ed. Penso.

Pinheiro, Â.M.V. (1994) Leitura e escrita: Uma Abordagem Cognitiva. Campinas: Editorial Psy.

Ramos, D., & Cruz, D.M. (2018). Jogos digitais e educação: uma história de implicação e desejo. En D. K. Ramos, & D. M. Cruz (Orgs.). Jogos digitais em contextos educacionais (pp. 21-46). Curitiba: Editora CRV.

Ramos, D., de Melo, H. & Mattar, J. (2018). Jogos digitais na escola e inclusão digital: intervenções para o aprimoramento da atenção e das condições de aprendizagem. Revista Diálogo Educacional, 18(58), 670-692. http://doi.org/10.7213/1981-416X.18.058.DS04

Richardson, U. & Lyytinen, H. (2014). The GraphoGame Method: The Theoretical and Methodological Background of the Technology-Enhanced Learning Environment for Learning to Read. Human Technology, 10(1), 39-60, http://doi.org/10.17011/ht/urn.201405281859

Ronimus, M., Kujala, J., Tolvanen, A., Lyytinen, H. (2014). Children’s engagement during digital game-based learning of reading: The effects of time, rewards, and challenge. Computers & Education, 71, 237-246. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2013.10.008

Rosas, R., Escobar, J. P., Ramírez, M. P., Meneses, A. & Guajardo, A. (2017). Impact of a computer-based intervention in Chilean children at risk of manifesting reading difficulties / Impacto de una intervención basada en ordenador en niños chilenos con riesgo de manifestar dificultades lectoras. Infancia y Aprendizaje, 40(1), 158-188. http://doi.org/10.1080/02103702.2016.1263451

Salen, K. & Zimmerman, E. (2012). Regras do jogo: principais conceitos. São Paulo: Blucher.

Scliar-Cabral, L. (2013). Sistema Scliar de Alfabetização: Fundamentos. Florianópolis: Lili.

Soares, M. (2017). Alfabetização e letramento. São Paulo: Contexto.

Soares, M. (2016). Alfabetização: a questão dos métodos. São Paulo: Contexto.

Stein, L. M. (2014). TDE: teste de desempenho escolar: manual aplicação e interpretação. São Paulo: Pearson Clinical Brasil.

Wolf, M. (2019). O cérebro no mundo digital: os desafios da leitura na nossa era. São Paulo: Contexto.

How to Cite

Augusta Ribeiro do Prado, L., & Ramos, D. K. (2021). The use of digital games in the development of phonological awareness in the literacy process: interventions in the school context. Iberoamerican Journal of Education, 85(1), 185–204. https://doi.org/10.35362/rie8514110

Published

2021-01-21

Issue

Section

Monographic. Digital School: strategies and digital didactic materials