Meanders of interaction: Challenges of pedagogical use in 3D virtual environments

Authors

  • Janaina de Oliveira Facultad de Ciencias de la Educación y Psicología de la Universitat Rovira i Virgili, Tarragona, España.
  • Eliana Gallardo Echenique Universitat Rovira i Virgili (URV), Tarragona, España.
  • Teresa Bettencourt Departamento de Educación de la Universidad de Aveiro, Portugal
  • Mercè Gisbert Cervera Universitat Rovira i Virgili (URV), Tarragona, España

DOI:

https://doi.org/10.35362/rie600450

Keywords:

educational technology; interaction; simulation; virtual environments

Abstract

The incorporation of simulation environments to the teaching-learning process redefines relationships and forms of interaction between teacher and students and also between students themselves. This article presents a reflection on the interaction in these environments, the reasons for its use with pedagogical purposes and the obstacles that educators might encounter making use of them. To preserve their educational potential, taking in account that 3D environments introduce a reality not comparable to everyday life, it is important to avoid transporting pre-existing educative models. Information and communication technologies, while expanding the potential of the classroom, require the design of a new pedagogical model that reconsiders every day thinking practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Janaina de Oliveira, Facultad de Ciencias de la Educación y Psicología de la Universitat Rovira i Virgili, Tarragona, España.

Investigadora de la Facultad de Ciencias de la Educación y Psicología de la Universitat Rovira i Virgili (urv), Tarragona, España. Es miembro del grupo de investigación Applied Research Group in Education and Technology (arget) (Ref. 2009SGR596).

Eliana Gallardo Echenique, Universitat Rovira i Virgili (URV), Tarragona, España.

Estudiante de doctorado en Tecnologías Educativas, becaria fpi (formación de personal investigador) de la Generalitat de Catalunya en el Departamento de Pedagogía de la urv y miembro del grupo de investigación arget.

Teresa Bettencourt, Departamento de Educación de la Universidad de Aveiro, Portugal

Profesora adjunta en el Departamento de Educación de la Universidad de Aveiro y miembro del Centro de Coordinación para la Investigación en la Enseñanza y Tecnología en Formación de Formadores (cidtff, por las siglas en portugués de Centro de Investigação Didáctica e Tecnologia na Formação de Formadores).

Mercè Gisbert Cervera, Universitat Rovira i Virgili (URV), Tarragona, España

Profesora del Área de Didáctica y Organización Escolar del Departamento de Pedagogía en la urv. Es codirectora del Máster a distancia Tecnología educativa: diseño de materiales y entornos de formación, y coordinadora del Doctorado interuniversitario a distancia en Tecnología educativa.

References

Avatar Project Consortium (s/f). Added Value of Teaching in a Virtual World. Lifelong Learning Programme, Subprogramme Comenius. Coordinado por Formazione per la Comunicazione (For. Com). WP 2 Deliverable 10. Disponible en: http://89.202.197.83/avatar/images/files/Deliverable%2010, [consulta: julio de 2012].

Barbachán, I. (2008). «Ciberespacio y mundos virtuales: el caso de Active Worlds». Perspectiva Geográfica. Revista del Programa de Estudios de Posgrado en Geografía, vol. 13, n.º 1, pp. 105-26.

Bettencourt, T. y Abade, A. (2008). «Mundos virtuais de aprendizagem e de ensino: uma caracterização inicial». ie Comunicaciones. Revista Iberoamericana de Informática Educativa, n.º 7/8, pp. 3-16. Disponible en: http://161.67.140.29/iecom/index.php/IECom/article/view/159, [consulta: septiembre de 2012].

Boellstorff, T. (2008). Coming of Age in Second Life: An Anthropologist Explores the Virtually Human. Princeton: Princeton University Press.

Bullen, M., Morgan, T. y Qayyum, A. (2011). «Digital Learners in Higher Education: Looking Beyond Stereotypes», en T. Bastiaens y M. Ebner (eds.), Proceedings of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications 2011, pp. 678-87. Chesapeake, va: Association for the Advancement of Computing in Education (aace).

Collins, F. y McCormick, D. (2011). «Digital Selves: Lessons from Second Life», en T. Bastiaens y M. Ebner (eds.), Proceedings of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications 2011, pp. 3405-11. Chesapeake, va: aace.

Corrin, L., Lockyer, L. y Bennett, S. (2011). «The Life of a “Digital Native”», en T. Bastiaens y M. Ebner (eds.), Proceedings of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications 2011, pp. 2942-51. Chesapeake, va: aace.

Demeterco, J. y Alcântara, P. R. (2004). «O mundo virtual como ferramenta interativa no ensino aprendizagem colaborativo». Comunicar. Revista Científica de Comunicación y Educación, n.º 23, pp. 77-81. Disponible en: http://redalyc.uaemex.mx/pdf/158/15802313.pdf, [consulta: septiembre de 2012].

Deutschmann, M. y Panichi, L. (2009). «Talking into empty space? Signalling involvement in a virtual language classroom in Second Life». Language Awareness, vol. 18 n.ºs 3/4, pp. 310-28.

Ducheneaut, N. y otros (2009). «Body and Mind: A Study of Avatar Personalization in Three Virtual Worlds». Actas de la 27th International Conference on Human Factors in Computing Systems, chi 2009, New Media Experiences 1, pp. 1151-60.

Gisbert, M. y otros (2010a). «Las simulaciones 3D en entornos tecnológicos. Un análisis conceptual para su uso educativo». Congreso Internacional edutec 2010: E-learning 2.0. Enseñar y Aprender en la Sociedad del Conocimiento. Bilbao, 3-5 de noviembre.

— (2010b). «Experiencia piloto para analizar competencias transversales en la universidad mediante un simulador digital 3D». Congreso Internacional edutec 2010: E-learning 2.0. Enseñar y Aprender en la Sociedad del Conocimiento. Bilbao, 3-5 de noviembre.

Gisbert, M., Esteve, V. y Camacho, M. (2011). «Delve into the Deep: Learning Potential in Metaverses and 3D Worlds». eLearning Papers, n.º 25, pp. 1-8. Disponible en: www.elearningeuropa.info/en/download/file/fid/23595, [consulta: septiembre de 2012].

Halliday, M. A. K. y Hasan, R. (1985). Language, Context, and Text: Aspects of Language in a Social-Semiotic Perspective. Oxford: Oxford University Press.

López-Hernández, F. (2008). «El campus de la Universidad Carlos III en Second Life». El Profesional de la Información (epi), vol. 17, n.º 6, pp. 657-61. Disponible en: www.elprofesionaldelainformacion.com/contenidos/2008/noviembre/08.pdf.

Loureiro, A. y Bettencourt, T. (2011). «The Extended Classroom: Meeting Students’ Needs Using a Virtual Environment». Procedia - Social and Behavioral Sciences Journal, vol. 15, pp. 2667-72.

Makosz, A. (2011). «Using 3D Virtual Worlds - OpenSim, Quest Atlantis - to Teach International School Students Computer Science and Human Values», en T. Bastiaens y M. Ebner (eds.), Proceedings of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications 2011, pp. 2480-89. Chesapeake, va: aace.

Martín, J. (2011). «¿Cuál será la siguiente?» Diario El País, 5 de julio. Disponible en: http://elpais.com/diario/2011/07/05/radiotv/1309816802_850215.html.

Mas, F. y Marín, B. (2008). «Los metaversos en educación: el caso de Second Life y nuestra experiencia en formación». Quaderns Digitals, n.º 52. Disponible en: www.quadernsdigitals.net/index.php?accionMenu=hemeroteca., [consulta: septiembre de 2012].

Meneses, A. (2002). «La conversación como interacción social». Onomázein, n.º 7, pp. 435-47. Disponible en: www.onomazein.net/7/conversacion.pdf, [consulta: septiembre de 2012].

Muñoz, R. (2007,). «Second Life está desierto: Las empresas abandonan el espacio virtual por falta de visitantes». Diario El País, 15 de agosto. Disponible en: http://elpais.com/diario/2007/08/15/revistaverano/1187128805_850215.html, [consulta: septiembre de 2012].

Nesson R. y Nesson, C. (2008). «The Case for Education in Virtual Worlds». Space and Culture, vol. 11, n.º 3, pp. 273-84.

Nteliopoulou, S. y Tsinakos, A. (2011). «The Path from First to Second Life», en T. Bastiaens y M. Ebner (eds.), Proceedings of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications 2011, pp. 3807-14. Chesapeake, va: aace.

Rinaudo, M., De la Barrera, M. y Donolo, D. (2006). «Motivación para el aprendizaje en alumnos universitarios». Revista Electrónica de Motivación y Emoción (reme), vol. 9, n.º 22. Disponible en: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2123886&orden=87628&info=link, [consulta: septiembre de 2012].

Rosales, F. (1999). «Análisis del discurso pedagógico y natural. Hacia un modelo de interpretación del discurso del aula», en M. C. Losada Aldrey, J. F. Márquez Caneda y T. E. Jiménez Juliá (coords.), Español como lengua extranjera, enfoque comunicativo y gramática: actas del ix Congreso Internacional de asele (Asociación para la Enseñanza del Español como Segunda Lengua), pp. 449-56. Disponible en: http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/asele/pdf/09/09_0452.pdf, [consulta: septiembre de 2012].

Samaniego, G. N. y otros (2011). «Configuración de objetos de aprendizaje en entornos virtuales 3D». vii International Conference on Information and Communication Technologies in Education I-Challenge 2011. Braga, Portugal.

Schiffrin, D. (1987). Discourse Markers. Nueva York: Cambridge University Press.

Schlemmer, E. y Backes, L. (2008). «Metaversos: novos espaços para construção do conhecimento». Revista Diálogo Educacional, vol. 8, n.º 24, pp. 519-32.

Selwyn, N. (2009). «The Digital Native: Myth and Reality». Aslib Proceedings: New Information Perspectives, vol. 61, n.º 4, pp. 364-79. Disponible en: www.google.com.ar/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=

Smart, J. M., Cascio, J. y Paffendorf, J. (2007). Metaverse Roadmap Overview. Disponible en: http://metaverseroadmap.org/overview/, [consulta: septiembre de 2012].

Suler, J. R. (2002). «Identity Management in Cyberspace». Journal of Applied Psychoanalytic Studies, vol. 4, n.º 4, pp. 455-60.

Tosete, F. (2008). « ¿Para qué pueden servir un mundo virtual como Second Life y la realidad aumentada?». Anuario ThinkEPI, pp. 185-191.

Wood, N. T., Solomon, M. R. y Englis, B. G. (2005). «Personalization of Online Avatars: Is the Messenger as Important as the Message?» International Journal of Internet Marketing and Advertising, vol. 2, n.º 1/2, pp. 143-61.

Yu, Y. (2007). «Modeling Realistic Virtual Hairstyles». Actas de la 9th Pacific Conference on Computer Graphics and Applications, pp. 295-304.

How to Cite

de Oliveira, J., Gallardo Echenique, E., Bettencourt, T., & Gisbert Cervera, M. (2012). Meanders of interaction: Challenges of pedagogical use in 3D virtual environments. Iberoamerican Journal of Education, 60, 153–171. https://doi.org/10.35362/rie600450

Published

2012-09-01